Reklámadó

A reklámadó 2014-es bevezetése óta lényeges változásokon ment keresztül, és számtalan jogértelmezést segítő állásfoglalás jelent már meg.

A Társaságok kialakították a rendszereket arra vonatkozóan, hogy az adóbevalláshoz szükséges információk könnyen kinyerhetőek legyenek. Tapasztalatunk azonban mégis az, hogy a vállalkozások egy része – talán óvatosságból, talán kockázatkerülés céljából – de olyan reklámanyagokra is megfizeti a reklámadót, amely a törvény szövege alapján nem adóköteles. Jelentős adómegtakarítás érhető el többek között például azoknál, akik kiskereskedelmi eladóhelyi vásárlás ösztönzéssel kapcsolatban marketing, vagy reklámanyag előállítási költséget számolnak el. Egy reklámadó tanácsadás így rövid távon is haszonnal kecsegtet.

Miért okoz gondot az reklámadó kötelezettség kiszámítása?

A reklám közzététele, valamint adott feltételek teljesülése esetében a reklám közzétételének megrendelése adóköteles tényállás, és reklámadó fizetési kötelezettséget keletkeztet. A reklámadót közzétevőként éves bevalláson kell rendezni, míg a közzététel megrendelését havonta kell bevallani és befizetni. A reklámadó alapja és mértéke eltérő a reklám közzététele és a reklám közzététel megrendelése esetében, illetve eltér akkor is, ha az adott reklám saját célú reklám vagy ha más javára közzétett reklámról van szó. Az is ismert már a megjelent jogértelmezése alapján, hogy reklám közzétételéhez kétféle jogcímen is kapcsolódhat reklámadó-alap (egy példa a sok közül: kiskereskedelmi reklámújság esetében a marketing hozzájárulás bevétele és az újság előállítási költség adóalapja összeadódik).

Ez az összetett szabályozás azt eredményezi, hogy a nyilvántartásoknak olyan részletezettségűnek kell lennie, hogy mindezen információk pontosan, ügylettípusokhoz rendelve leválogathatóak legyenek belőle.

Ezen kívül külön adóadminisztrációt eredményez – a megrendelőként történő kötelezettségtől való mentesülés feltételeként előírt – egyes nyilatkozatok beszerzése, amelyet ha nem teszünk - rendszerben gondolkodva – a könyvviteli eljárások részévé, sokkal nagyobb terhet jelent teljesíteni, mert akár számlánként szükség lesz rá ahhoz, hogy adófizetési kötelezettséget elkerüljük megrendelőként.

Egy reklámadó tanácsadás keretén belül ez a rendszer hatékonyan kialakítható.

Hogyan tudunk adót csökkenteni?

A szabályozás, habár a törvény viszonylag rövid, mégis sok jogértelmezési vitára, valamint ami ennél is lényegesebb, adótervezési lehetőségre adhat okot:

  • Tudja azt, hogy nem minden reklámanyag előállítási költség jelent automatikusan adóalapot? Vagy a Társaságánál felmerült összes reklámköltésre automatikusan kalkulál adót?
  • Volt vitája a kiskereskedő/nagykereskedő partnerével azzal kapcsolatban, hogy melyikőjük lesz adóköteles?
  • Volt-e elvetélt próbálkozása arra vonatkozóan, hogy partnerétől beszerezze a reklám közzétételére vonatkozó nyilatkozatot, amit az megtagadott, mert úgy ítélte meg, hogy nem Ő az adó alanya?
  • Tudja azt, hogy adófizetési kötelezettséget érintő jelentősége van annak, hogy a kiskereskedőnek fizetett reklám hozzájárulási vagy polcdíjak, esetleg eladóhelyi reklámozás esetében hogyan fogalmazzák meg pontosan a szerződést?

Kockázatok és adómegtakarítási lehetőségek

Az éves adókkal együtt a reklám közzétételének bevallása május 31-én (eltérő üzleti éveseknél adóévet követő ötödik hónap utolsó napján) esedékes. Tehát most éppen időszerű a reklámadó bevallási folyamatok áttekintése, az esetleges téves értelmezésekből fakadó hibák javítása, ezáltal a kockázat csökkentése, amelyben tapasztalt tanácsadóink örömmel állnak rendelkezésükre. Külön várjuk azon partnereink jelentkezését, akik kiskereskedelmi eladóhelyi vásárlásösztönzéssel kapcsolatban jelentős marketing, vagy reklámanyag előállítási költséget számolnak el, mert esetükben jelentős adómegtakarítás érhető el helyes jogértelmezés esetében, illetve ha a konstrukció megfelelő átgondolt.

Amennyiben kérdése van, kérjük, keresse tanácsadó kollégáinkat.