Valós idejű adatszolgáltatás

Miről is szolgáltatunk adatot? Áttekintjük számlázási folyamatait

A NAV szeme „mindent lát” a valós idejű adatszolgáltatás – közismertebb nevén az online számlarendszer – köszönhetően. Az adatszolgáltatási kötelezettség alá eső ügyletek folyamatos bővülésével az adóhatóság már szinte az összes számla részletével tisztában van. Gyakorlatilag minden egyes számláról – a külföldről származó beszerzés számlák kivételével – adat fut be a rendszerükbe, ahol az esetleges formai vagy tartalmi hibák azonnal és emberi beavatkozás nélkül kiderülnek.

Amennyiben egy magyar adószámmal rendelkező adózó fel kíván készülni a kötelezettség teljesítésére, érdemes nemcsak az adatszolgáltatás technikai megvalósításával foglalkozni, hanem előzetesen elvégezni a kiállított számlák megfelelőségének vizsgálatát is. Ennek jelentősége már nem csak az adatszolgáltatási kötelezettséghez kapcsolódik, hanem az eÁFA rendszer 2024-es bevezetésével az áfabevallás alapját is az adatszolgáltatásban megtalálható adatok képezik. Tehát a megfelelő adatszolgáltatás nem csupán az adózói kötelezettségek teljesítését jelenti, hanem már a kapcsolódó folyamatok gyorsításában is közrejátszik.

Ön biztos abban, hogy számlái minden tekintetben megfelelnek az előírásoknak? Hogy a megfelelő helyzetekben a megfelelő típusú dokumentumot állítja ki? Hogy a teljesítési dátumok, az alkalmazott árfolyamok, a számlakorrekciók az előírásoknak megfelelően kerülnek alkalmazásra?

Ha a fenti kérdések valamelyikével kapcsolatban bizonytalan, munkatársaink egy rövid, hatékony ellenőrzéssel segítenek az esetleges hibák, kockázatok feltárásában és kijavításában.

Kiknek ajánljuk szolgáltatásainkat?

  • Azoknak, akik nincsenek meggyőződve arról, hogy minden esetben a megfelelő típusú bizonylatot állítják ki
  • Azoknak, akik nem biztosak abban, hogy bizonylataik tartalmi vagy alaki szempontból megfelelnek a törvényi előírásoknak
  • Azoknak, akik devizás értékesítéseket végeznek, időszaki elszámolással számláznak, utólagos árengedményt biztosítanak, stb.
  • Akiknek bármilyen más, az áfán kívüli adó (pl. környezetvédelmi termékdíj) okán adatfeltüntetési kötelezettségük van
  • És mindenkinek, aki gyors és hatékony áttekintést szeretne a számlázási folyamataira vonatkozóan

Miben tudunk segíteni?

1. Személyes megbeszélés

Két tanácsadó munkatársunk személyesen találkozik Önnel vagy közvetlenül a társaság számlázási ügyekért felelős dolgozójával. A megbeszélés során áttekintjük

  • a társaság jellemző tranzakcióit;
  • mikor és milyen esetben fordulhatnak elő számlahelyesbítések, és azokhoz milyen bizonylatokat állítanak ki;
  • a számlákon feltüntetett teljesítési időpontokat, az esetleges egyéb adónemekkel (pl. környezetvédelmi termékdíjjal) kapcsolatos adatfeltüntetési kötelezettségeket;
  • megbeszéljük a devizás értékesítések kezelését és
  • az egyéb felmerülő kérdéseket.

2. Bizonylatok szúrópróbaszerű ellenőrzése

Minden egyes tranzakciótípusra vonatkozóan szúrópróbaszerűen bizonylatokat választunk, és megvizsgáljuk ezeket tartalmi és alaki szempontból, hogy megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak.

3. Írásos összefoglaló

Rövid írásos összefoglalót készítünk a vizsgálatunk eredményéről, és javaslatot teszünk a feltárt hiányosságok kiküszöbölésére.

Szerződéses háttér

A számlák áttekintése jó alkalmat teremt arra is, hogy ha bizonytalan a számlák mögött álló szerződések értelmezésében, vagy szükségesnek tartja a szerződések utólagos írásba foglalását, esetleg az ügylet speciális jellege miatt (pl. üzletág értékesítése esetén) bonyolult a szerződésnek megfelelő számla előállítása, ügyvéd kollégáink is segítségére lesznek a kérdések tisztázásában.

Amennyiben kérdése van, kérjük, keresse tanácsadó kollégáinkat.