Felelős banki gyakorlatok: 2020. évi összehasonlító tanulmány

A környezeti, társadalmi és irányítási tényezők (rövidítve KTI) egyre fontosabbak a felelős banki gyakorlatok terén, így a Mazars felmérte a bankok fenntarthatóságot érintő üzleti gyakorlatait.

Legyen szó akár környezetvédelmi kezdeményezések támogatásáról vagy annak társadalmi hatásairól, a banki szektor beépítette a felelős működést, valamint a fenntarthatóságot saját céljai és értékei közé. A közelmúltban a Covid-19 világjárvány okán az előtérbe került a banki ágazat pozitív szerepének fontossága, hiszen a kormányok és a szabályozók a bankoktól kértek a vállalatok és a lakosság számára támogatást a gazdaság működésben tartásához, valamint segítséget a koronavírus-válság gazdasági hatásainak mérséklésében.

„A Covid-19 megerősítette azt a pozitív szerepet, amit a banki ágazat játszhat a kormányokkal és a szabályozókkal való együttműködés révén a gazdaság működésben tartásában. Ezek a tapasztalatok emlékeztetőül szolgálnak a bankok számára, hogy a válság egyben lehetőség is arra, hogy túltekintsenek a közvetlen prioritásokon, számba vegyék céljaikat és értékeiket, és a jelentésünkben foglalt legjobb gyakorlatok némelyikének alkalmazásával ténylegesen beépítsék a KTI tényezőket a befektetésekről hozott döntéshozatalukba saját vállalatuk, ügyfeleik és a társadalom egésze érdekében.”

Leila Kamdem-Fotso, Mazars partner

A jelen összehasonlító tanulmány egy 30 bankból álló minta fenntarthatósági gyakorlatait vizsgálja meg, abból a célból, hogy segítsük a bankokat, tulajdonosaikat és más érintetteket annak felmérésében, hogy miként állnak a fentiek terén. A tanulmány összehasonlítja ezen bankokat – melyek mindegyike tagja az UNEP-FI-nek és/vagy aláírták a Felelős Banki Irányelveket – és ahol lehetséges, példákon keresztül azonosítja a legjobb gyakorlatokat. Kutatásunk nyilvánosan rendelkezésre álló információkon alapul, így például a bankok társadalmi felelősségvállalási (CSR) jelentésein. Értékelési módszertanunk – melynek részletes leírása megtalálható a jelentésben – az UNEP FI dokumentumában a „What good looks like” (kb. „Hogyan néz ki a jó?”) kérdés kapcsán leírtakra épített.

 Értékelésünk azt mutatja, hogy bár sok bank számol be arról, hogy dolgozik a fenntarthatósági szempontok beépítésén, ez nem mindig tükröződik még a vállalati stratégiáikban, irányításukban és belső szabályzataikban. Sok teendő van még annak érdekében, hogy a KTI tényezők teljes mértékben integrálásra kerüljenek a bankok kockázatkezelési rendszereibe.

Responsible banking practices_webpage visual

Összességében a 30 vizsgált bankból csak hármat azonosítottuk melyek, a fenntarthatósági tényezők széles körében a legjobb gyakorlatokat követnék („Leaders”, azaz „vezetők”), 10 bank esetében a fenntarthatósági megközelítés megjelent bizonyos tényezők esetében („Supporters”, azaz „támogatók”), míg a többi 17 bank esetében a legtöbb tényezőre vonatkozóan korlátozott bizonyítékát találtuk a fenntarthatósági megközelítés alkalmazásának („Followers”, azaz „követők”).

Töltse le teljes tanulmányunkat, és tudjon meg többet arról, hogy a bankok miként építik be a környezeti, társadalmi és irányítási kritériumokat üzleti stratégiáikba és kockázatkezelési rendszereikbe.

Kapcsolódó anyag

Responsible Banking Practices_​Benchmark study