Gyakorlati útmutató a fenntarthatóságról vállalatvezetők számára

Mivel a társadalmi elvárások egyre inkább áthatják a vállalatirányítást, a vállalatoknak olyan üzleti modelleket kell kidolgozniuk, amelyeknek része a tartós értékteremtés, nem csupán a tulajdonosok, hanem a belső és külső érdekelt felek, valamint a szélesebb társadalom javát is szolgálva.

A vállalkozások támogatása érdekében az EcoDa és a Mazars létrehoztak egy gyakorlati útmutatót, amely segíti a vállalatvezetőket abban, hogy eligazodjanak és sikeresek legyenek a fenntarthatóság felé vezető úton. Olyan témákat érintve, mint például, hogy a vezetőknek miért kell elkötelezniük magukat a fenntarthatóság előmozdítása mellett, illetve miként haladjanak a határozott fellépések irányába. Ez az útmutató széles körű betekintést nyújt arra vonatkozóan, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni és milyen kérdéseket kell megvitatni. 

Az útmutató gyakorlati megközelítést alkalmazva foglalkozik a fenntarthatósági erőfeszítések irányításának fontosságával, valamint azzal, hogy a vállalatvezetők egyre nagyobb jogi és szabályozási felelősséggel szembesülnek ezen a területen.  Az útmutató célközönsége a cégvezetők, a tőzsdén jegyzett nagyvállalatok igazgatótanácsai és a családi vállalkozások tulajdonosai. 

„Az ESG (environmental, social and governance, azaz környezeti, társadalmi és irányítási) szempontok egyre jelentősebb mértékben foglalkoztatják a vállalatvezetőket.  A vállalások képezik az első lépést; azonban alapvető fontosságú, hogy céljaink elérése érdekében a fenntarthatóság kérdését üzleti szempontok figyelembe vételével közelítsük meg.”

Leena Linnainmaa, az EcoDa elnöke

A fenntarthatóság terén sikeres vállalatvezetés hét kritikus tényezője

Az útmutató először is betekintést nyújt abba, hogy a vállalatvezetőknek miért kell a fenntarthatóságot kiemelt kérdésként kezelniük, meghatározva a siker hét kritikus tényezőjét, amelyekre fókuszálni szükséges az előrelépés érdekében:

  • Vezetés és a hangnem a vállalatvezetéstől
  • Célorientáltság
  • Az érdekelt felekre való összpontosítás
  • Erős szervezeti szintű fenntarthatósági kultúra
  • A fenntarthatóság mélyen beágyazva a teljes üzleti tevékenységbe
  • Tanulási megközelítés
  • A jelentéstétel nyitottsága

Kulcsfontosságú kérdések és gyakorlati lépések a fenntarthatóság érdekében 

A második rész egy sor olyan kérdést tartalmaz, amelyek lehetővé teszik az igazgatók és cégvezetők számára, hogy azonosítsák a területeket, ahol további intézkedésekre van szükség, míg az utolsó rész egy eszközt kínál annak értékeléséhez, hogy hol tart egy vállalkozás a fenntarthatóság felé vezető úton. 

E gyakorlati útmutató segítségével a vállalatvezetők meg tudják határozni, hogy mely változtatások járnak a legnagyobb hatással, és melyeket kell prioritásként kezelniük egy, a vállalkozásukhoz igazított, egyértelmű cselekvési terv kidolgozása érdekében.

„A jövőben azok a vállalkozások fognak jól teljesíteni, amelyek a fenntarthatóságot a siker fontos tényezőként kezelik tevékenységük során.  Ez nem megfelelési vagy szabályozási kérdés, hanem egy lehetőség arra, hogy hosszú távú értéket teremtsenek a vállalkozásban érdekelt felek számára.  Akkor is, ha még nem tudják, merre is induljanak el, vagy ha már elindultak a fenntarthatóság felé vezető úton, útmutatónk gyakorlati, kézzelfogható támogatást nyújt a fenntartható üzleti siker eléréséhez.”

Gareth Jones, Partner

a Mazars nem tőzsdei vállalkozások területéért felelős globális vezetője

Kapcsolódó anyag

A practical guide for boards & leadership teams on sustainability