Ön már felkészült az online számlázásra? 3. rész- Adóhírlevél 2018/10

Már csak kevesebb, mint 2 hónap van hátra a valós idejű adatszolgáltatás bevezetéséig! Fontos odafigyelni, hogy miről is szolgáltatunk adatot.

Korábbi hírleveleinkben már tájékoztatást adtunk a valós idejű adatszolgáltatással kapcsolatos legfontosabb szabályokról, a rendszer alapvető működéséről. Hírlevelünkben most arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy kiemelten fontos követnünk és ellenőriznünk, hogy tulajdonképpen miről is szolgáltatunk majd adatot a NAV felé.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy alapvetően az Áfa törvény határozza meg, hogy milyen adatoknak kell kötelezően szerepelnie a számlán. Ennek megfelelően a NAV is csak olyan adatszolgáltatást írhat elő az online rendszerben, ami összhangban van az Áfa törvény előírásaival. A valós idejű adatszolgáltatás rendszerével kapcsolatban kiadott felhasználói kézikönyvet, és az abban található magyarázatot - bár a fejlesztők számára nagyon hasznos dokumentum - ugyanakkor fenntartásokkal kell kezelni.

A NAV által kiadott felhasználói kézikönyv szerint egyes mezők kötelező részei az adatszolgáltatásnak. A kézikönyv példái között találjuk meg a bruttó fizetendő összeget, mint kötelező mezőt, amely azonban a számlának nem kötelező tartalmi eleme. Hasonló példa, hogy a hatályos XSD séma leírása szerint a tételsor feltüntetése nem kötelező adat az adatszolgáltatás során, ugyanakkor ez csak arra az esetre lesz igaz, amikor olyan módosító, vagy javító számlát állítunk ki, amely nem magát a tételsort módosítja.

A fenti rövid példákkal is arra szerettünk volna rávilágítani, hogy nem hagyhatjuk adózási szakember közreműködése nélkül az IT fejlesztő csapatot fejleszteni, hiszen adózási szempontokat éppúgy figyelembe kell venni a fejlesztéskor, mint ahogyan az interfész specifikációkat. A fejlesztőket egy adózáshoz értő kollégának is segítenie kell ahhoz, hogy az adatszolgáltatás megfelelően történjen július 1-je után.

Fontos megemlítenünk végül azt a problémát is, hogy sok esetben a számlázó programok már jelenleg sem felelnek meg az Áfa tv., és a vonatkozó kormányrendeletek hatályos előírásainak, így a bizonylatok nem megfelelő formában vagy tartalommal készülnek el. Javasoljuk tehát, hogy mielőtt olyan adatokat szolgáltatnánk a NAV részre, amelyből könnyen megállapítható, hogy eleve helytelenül működik a számlázási rendszerünk, inkább kezdjük azzal a felkészülést, hogy a jelenlegi számlázásunkat a hatályos jogszabályoknak megfelelővé tesszük.

Ha az online-számlázás szabályaival kapcsolatban kérdése merülne fel, vagy technikai segítségre lenne szüksége a fejlesztés során, kérjük, keresse fel Mazars kapcsolattartóját.